Werkwijze afwikkeling nalatenschap
Op het moment dat u Rechtsbijstand Nederland verzoekt een nalatenschap af te wikkelen, zullen wij eerst een verklaring van erfrecht laten opstellen met daarin een notariële volmacht. Hierin wordt vastgelegd dat wij gemachtigd zijn de afwikkeling van de nalatenschap uit te voeren.
Vervolgens brengen wij de nalatenschap in kaart en leggen wij deze vast in een boedelbeschrijving. Alle werkzaamheden die nodig zijn om tot een goede afwikkeling te komen, zullen door ons worden uitgevoerd. Voorbeelden van deze werkzaamheden zijn: de ontruiming of verkoop van een woning, de verdeling of verkoop van een inboedel, de beëindiging van abonnementen, de afwikkeling van verzekeringen, betaling van eindnota’s en de opheffing van bankrekeningen. Ook de aangifte erfbelasting en aangifte inkomstenbelasting worden door ons verzorgd.
Bij het overlijden van een ondernemer wordt de zorg voor het bedrijf tijdelijk door ons overgenomen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat een opvolger wordt gevonden om het bedrijf voort te zetten of in het uiterste geval het bedrijf en haar activiteiten te beëindigen. Dit geldt niet alleen voor kleine bedrijven en ZZP’ers, maar ook voor de grotere ondernemingen met personeel. Er wordt zorggedragen voor de financiële, fiscale en personele afwikkeling hiervan.
De werkzaamheden die wij verrichten worden door ons vastgelegd en zijn voor u inzichtelijk als u dat wenst. Wij houden u op de hoogte van de stappen die zijn gezet en zullen met u in overleg treden als er belangrijke beslissingen moeten worden genomen.
Tenslotte zullen wij (na akkoord van de erfgenamen) zorgen voor de uiteindelijke verdeling van de nalatenschap. Als de afwikkeling tot een einde is gekomen dan leggen wij rekening en verantwoording aan u af over het gevoerde beheer gedurende de afwikkeling van de nalatenschap.